정헌조 (b.1970)

 

학력

성균관대학교  동양철학과  박사

2003 Rhode Island School of Design (RISD)  판화  석사

2003 Brown University  Sheridan Center Teaching    

           Certificate Program  수료

1997 추계예술대학교  판화과  학사

 

경력

Haystack Mountain School of Crafts 판화 강사 

Rhode Island School of Design 석판화 강의 

2003 Pyramid Atlantic 판화워크샾 강사 

2004 Caldera Foundation, Portland, Oregon 입주작가 

           Kimel Harding Nelson Center for the Arts 입주작가 

           울산대학교 서양화과 강사 

2005 추계예술대학교 겸임교수, 대진대학교 대학원 강사 

 

개인전

2012 개인전,  갤러리이마주, 서울

2011 개인전,  유아트스페이스, 서울

2010 개인전,  갤러리이듬, 부산

2008 개인전,  아트포럼뉴게이트, 서울

          개인전,  유아트스페이스, 서울

2005 개인전,  Nebraska City Kimel Harding Nelson

           Center for the Arts Gallery

           개인전,  오사카 부립 현대미술관

2005 개인전,  세오갤러리, 서울

1999 개인전,  금산갤러리

 

단체전

1997 ~ 2009 단체전 40여회

2014 단체전,  국립현대미술관

2013 단체전,  샘표스페이스

2012 제1회 마카오 판화 트리엔날레 

           클레이아크,  김해미술관

           단체전,  일우스페이스

2011 40대 대표작가 오늘의 미술전,  현대백화점갤러리, 일산점

           아시아탑갤러리스호텔 아트페어(AHAF), 만다린오리엔탈

           호텔, 홍콩

2010 투머로우 : 오픈 아카이브,  소마미술관

           툴, 툴, 툴 프린트,  서울시립미술관 경희궁분관, 서울

           핫 플레이트,  포닉스브링턴갤러리, 브링턴, 영국

           KIAF,  코엑스, 서울

 

수상내역

2002 RISD Award of Excellence

1998 제21회 무등미술대전 특선

1997 제17회 한국현대판화가협회 공모전 특선

           제16회 대한민국미술대전 특선

1996 제9회 공간국제판화비엔날레 대상

Jeong Heonjo (b.1970)

 

Education

Sungkyunkwan University, Seoul, Korea Ph.D. Certificated of EasternPhilosophy

2003 Rhode Island School of Design (RISD), Providence,

           RI, USA M.F.A. in Printmaking

           Brown University, Sheridan Center, Providence,

           RI, USA 

           Teaching Certificate Program

1997 Chugye University for the Arts, Seoul, Korea

           B.F.A. in Printmaking

 

Solo Exhibition

2011 UARTSPACE, Seoul, Korea

2010 Gallery Idm, Busan, Korea

2008 Artforum NEWGATE, Seoul, Korea

           UARTSPACE, Seoul, Korea

2005 Seo Gallery, Seoul, Korea

           KHN Center for the Art, Nebraska City, USA

           Osaka Contemporary Art Center, Osaka, Japan

           Keum San Gallery, Seoul, Korea

1999 Keum San Gallery, Seoul, Korea

 

Group Exhibitions

1997 ~ 2009 more than 40 group exhibitions

2014 Group exhibition, MMCA, seoul

2013 Group exhibition, sempiospace,seoul

2012 The 1st Macao Printmaking triennial,

           CLAYARCH, gimhae

           Group exhibition,ilwoospace

2011 Breath and Rest, Gallery Camellia at Camellia Hill,             

          Jeju Contemporary Artists in Forties, HYUNDAI

           Department gallery, Seoul, IlSan

           ASIA TOP GALLERIES HOTEL ART FAIR (AHAF), 

            Hotel Mandarin Oriental , Hong kong

            Korea Galleries Art Fair, COEX, Seoul

2010Tomorrow_Open Archive, SOMA Museum, Seoul

          Art Edition, Busan, Bexco, Busan

          Korea International Art Fair (KIAF), COEX, Seoul

          Tool, Tool, Tool Print, Seoul Museum of Art, Seoul

          Hot Plate, Phoenix Brighton Gallery, Brighton, UK

       

Awards

2002 RISD Award of Excellence, Providence, USA

1998The 21st Moodeung Grand Art Exhibition, Special

           Recognition, Gwang-ju Jun-nam

1997 The 16th Korean Grand Art Exhibition, Special  

           Recognition, Korean Art Association

           The 17th Korean Contemporary Printmakers  

           Association Open Contest, Special Recognition

1996 The 9th Space International Prints Biennale, 

           Grand Prize, Seoul

The One is the All, the All is the One, 2008, Embossment, Graphite on Paper, 56 x 76 cm

3,000,000KRW

The One is the All, the All is the One, 2008, Embossment, Graphite on Paper, 56 x 76 cm

3,000,000KRW

The One is the All, the All is the One, 2009, Embossment, Graphite on Paper, 58 x 58 cm

3,000,000KRW

나는 화면 위에 연필로 한 줄 한 줄 그어서 그림을 완성한다.
흑연 가루를 뿌리거나 뭉개서 톤(tone)을 만들지 않고, 마치 씨줄과 날줄처럼, 가로세로 선들의 중첩으로 화면을 채워간다.
그리는 내내 한편에서는 지우기를 함께한다.
긋기와 지우기의 무수한 반복을 통해 완벽히 정제된 이미지를 만들어 내고자 한다.
결코 완벽에 도달할 수 없음을 잘 알고는 있지만. 

                                                         

– 정헌조 작가 노트 중에서

 

흑과 백, 물과 불, 채움과 비움 이라는 강한 대비적 요소들은 중성적 이미지로 변형되어 화면을 가득 채우고 다시 여백으로 반복되는 과정의 되풀이 속에 근본적 형태의 본질을 찾고자 하는 작가의 철학적 의미를 내포하며, 종이 위에 중첩된 연필 드로잉 기법으로 아날로그적 음영의 조화를 통해 주제를 시각화 하고 있다.

 

 

Jeong Heon-Jo

 I draw a picture line by line with a pencil.
Instead of spraying or crushing graphite powder to make a tone, it fills the screen with overlapping lines horizontally and vertically, just like a seed line and a blade line.
On the other hand, erase is done together throughout the drawing.
Through countless iterations of flicks and erases, I try to create a perfectly refined image.
I know that I can never reach perfection.                                                        

– Jeong Heon-Jo’s notes.

 

The Strong contrasting elements such as black and white, water and fire, filling and emptying have the author’s philosophical meaning to find the essence of the fundamental in the repetition process of filling the screen with space.