왕 선 정 (b. 1990)

 

학력
한국예술종합학교 미술원 예술사 조형예술학부 석사
한국예술종합학교 미술원 예술사 조형예술학부

 

개인전
2021 나의 베아트리체; 아이돌, 서울, 한국
2018 에덴_劇, UARTSPACE, 서울, 한국
2017 Absolutely my style ‘존-극 JHON-極’,

            창작공간문화 여인숙, 군산, 한국
2016 얼굴의 얼굴, 팔레 드 서울, 서울, 한국
2015 연애시, 가나아트스페이스, 서울, 한국
2014  살아있음을 위로하며 기념하며, 예술공간자유,

            고양, 한국

 

단체전
2020 인형-극(play), alterside, 서울, 한국
            SUB_, 유아트스페이스, 서울, 한국
           꿈의 대화, 에이라운지, 서울, 한국
           MUSH-ROOM 2020, 별관, 서울, 한국
2019 ‘청년, 강한회화’, 아터테인, 서울, 한국

            현대회화의 모험: 나는 나대로 혼자서 간다,

            국립현대미술관(청주), 청주, 한국
           사건의 몸, 갤러리175, 서울, 한국
2018 Arte Laguna Art Prize, 아르세날레, 베니스,

           이탈리아
2017 A Matter of Awareness, 2W, 위켄드, 서울,

           한국
          봄여름단편선, 목차, 통의동 보안여관, 서울, 한국
           A Research on Feminist Art Now, 스페이스원,

           서울, 한국
          놀랍게도 놀라운 것은 없없다, 아트스페이스오,

           서울, 한국
2016 예술수색단 진통프로젝트 ‘개통구간’, 공간

           <같은 곳> 서울, 한국
           BUZZ Art Show in Shanghai, 상해 문화원,

            상해, 중국
2015 두렵지만 황홀한, 하이트 컬렉션, 서울, 한국
2014 제4회 스카우트전, 갤러리 이마주, 서울, 한국
2013 모두를 위한 피서지, 한국예술종합학교 미술원

           조형예술과 제14회 졸업전시, 한국예술종합학교,

           서울, 한국
2012 내가 불행한 이유를 알겠다,

           대안공간 정다방프로젝트, 서울, 한국

 

레지던시
2017 창작문화공간여인숙 하반기 레지던시 입주작가,

           군산, 한국
2014  예술공간자유 프로젝트, 고양, 한국
2011  Espace des Arts Sans Frontières, 파리,

           프랑스

 

수상내역
2020 Hopper prize 2020 finalist 30, 영국
2018 Arte Laguna Art Prize 17.18 the finalist

           선정작가, 베니스, 이탈리아
2017 아트유니온 하반기 선정 작가, 서울
2016 Ventitre01 2016 Artworks selection,

           Selected artists for the new catalog , 로마

 

WANG SEONJEONG (b. 1990)

 

Education
M.F.A., Korea National University of Arts
B.F.A., Korea National University of Arts

 

Solo Exhibition
2021 My Beatrice; IDOL, Seoul, Korea
2018 Eden_劇, UARTSPACE, Seoul, Korea
2017  Absolutely my style ‘JHON-A play’, creative

            space culture inn, GunSan, Korea
2016 Face of face, Palais de Seoul, Seoul, Korea
2015  Love Story, Gana Art Space, Seoul, Korea
2014  Celebrating Living, Art Space Freedom,

            Goyang Si, Korea

 

Group Exhibitions
2020 Doll-play, Alterside, Seoul, Korea
           SUB_, UARTSPACE, Seoul, Korea
           Dialogue of Dreams, A-lounge, Seoul,

            Korea
           MUSH-ROOM 2020, OUTHOUSE, Seoul,

            Korea
2019 ‘The young, strong painting ‘, ARTERTAIN,

           Seoul, Korea
           The body of modern painting, National

            Museum of Modern and Contemporary

            Art Cheongju, Cheongju, korea
           The body of case, Gallery 175, Seoul,

            Korea
2018 Arte Laguna Art Prize 17.18 the finalist

           Exhibition, Arsenale Venice, Italy
2017 A matter of Awareness, 2W, Gallery

           Weekeand, Seoul, Korea
          MOKCHA : Shorts from spring and

           summer, Art space boan 1942, Seoul,

           Korea
          A Research on Feminist Art Now, Space

           one, Seoul, Korea
          There was nothing surprising, surprisingly,

           Artspace O, Seoul, Korea
2016 Opening section, Art Susaegdan, Same

            place, Seoul, Korea
          BUZZ Art Show in Shanghai, Shanghai

           Institute of Culture, Shanghai, China
2015  Scary but enchanting, Hite Collection,

            Seoul, Korea
2014  The 4th Scout Game, Gallery Imaju, Seoul,

            Korea
2013  A summer resort for all, Korea National

            University of Arts Art Institute’s 14th

            graduation exhibition, Korea National

            University of Arts, Seoul, Korea
2012  I know why I am unhappy, Alternative

            Space JeongDaBang Project, Seoul, Korea

 

Residency
2017
 Creative space yeoinsook, GunSan, Korea
2014  Art Space Free Project, Goyang, Korea
2011  Space des Arts Sans Frontières, Paris,

            France

 

Awards
2020 Hopper prize 2020 finalist 30, England
2018 Arte Laguna Art Prize 17.18, Arsenale

           Venice, Venice Italy
2017 ART UNION, Seoul, Korea
2016 Ventitre01 Artworks selection, Selected

           artists for the new catalog, Rome, Italy

행복한 왕자, 2019, Sewing on Cloth & Acrylic on Canvas, 60x45cm

2,000,000KRW

Her, 2019, Sewing on Cloth & Acrylic on Canvas, 55x33cm

2,000,000KRW

 Man in the bar, 2019, Sewing on Cloth & Acrylic on Canvas, 41x24cm

2,000,000KRW

사람 얼굴을 한 나무 인간, 2020, Oil on Canvas, 45×27.5cm

800,000KRW

흰 얼굴의 삐에로, 2020, Oil on Canvas, 28x19cm

800,000KRW

곱슬거리는 금발의 하얀 얼굴, 2020, Oil on Canvas, 28x19cm

800,000KRW

흰색 원피스를 입은 노란 머리, 2020, Oil on Canvas, 28x19cm

800,000KRW

A Amanita muscaria -광대버섯, 2020, Oil on canvas, 28x19cm

1,000,000KRW

A Watery lily, 2020, Oil on Canvas, 28x19cm

1,000,000KRW

만취, 2014, Colored pencil, Pencil on paper, 12x16cm

400,000KRW

마지막 산책, 2015, Oil pastel, Pencil on Paper, 16x10cm

400,000KRW

왕선정

왕선정은 2019년 유아트스페이스에서의 전시<에덴극>에서 가정과 일상에 만연해 있는 폭력과 부조리를 종교 속 우상(Idol)들의 역할극으로 표현했다.
이번 연작에서는 다양한 미디엄과 색으로 표현해낸 작가 내면의 우상(Idol)들에 더욱 초점을 맞추어 직접

바느질로 제작한 인형부터 타피스트리, 나무 부조,

이전에 전시되지 않았던 소장작품까지 여러가지

형태의 우상(Idol)들을 선보인다.

 

우리가 흔히 말하는 아이돌은 본래 신화적인 꼭두각시를

뜻하는 영어 Idol로 사전적 의미로는 많은 사랑을 받는

대상인 우상, 신으로 숭배되는 우상을 뜻한다. 이번 전시

제목의 베아트리체는 단테의 예술적 영감이자 이상향,

영원한 연인으로 우상(Idol)을 대하는 작가적 태도를

대변하고 있다.

 

한계상황속의 인간은 절대적인 존재에게 도움을

요청하게되고 천상의 세계는 우리에게 고난 뒤에

언젠가는 쉴 곳이 있으리라 약속한다. 이러한 종교적인

세계관에 지속적으로 관심을 가져온 작가는 소설과

희극, 신화 등 다양한 매체속의 우상(Idol)에 기초하여

작가의 심미적 태도를 개성 있는 색감으로 연출했다.

복합적인 감정과 표현방식으로 표출해낸 우상들은

신화적 존재인 오르페우스가 에우리디케의 생명을

구하기 위해 죽은 자의 세계로 들어간 삶과 죽음의

역설적인 모습을 추구하는 작가의 정신세계와

맞닿아 있다.

Seonjeong Wang

Wang SeonJeong expressed violence and absurdity prevalent in home and daily life as role-plays of religious idols in the exhibition “Eden Play” at UARTSPACE in 2019.
This time, “My Beatrice; IDOL” will focus more on the artist’s inner idols expressed in various mediums and colors, showcasing of Idols, ranging from dolls made by hand sewing,
tapestries, wooden reliefs, with previously unpublished collections.

 

The word Idol, which we frequently use, is originally defined as a mythical marionette, and in the dictionary meaning,
an idol is defined as someone who is loved by many and often worshiped as a god. Beatrice, the title of this exhibition,
represents Dante’s artistic inspiration, utopia, and the artist’s attitude toward idols as eternal lovers.

 

Humans in marginal circumstances will ask for help from the celestial being, and the heavenly world promises us that one day we will have a place to rest after suffering.
The artist’s Idol, who has been constantly interested in the religious worldview, was directed based on various media
such as novels, comedies, and myths. This aesthetic attitude is in line with the artist’s tendency to pursue and express the paradoxical aspects of life and death,
just as Orpheus, a mythical being, headed to the underworld of death to revive Euridice, his lover.